COMPRENSIÓ LECTORA (Informe Pisa)
En el darrer Informe Pisa, les sigles en anglès de Program for Internacional Student Assessment, que es podria traduir per Programa d’Avaluació Internacional
d’Alumnes, s’hi han donat a conèixer les qualificacions
d’una sèrie de països , crec que setanta dos, en les assignatures de ciències,
matemàtiques i comprensió lectora. L’edat dels alumnes és de quinze anys i el
resum que se’n pot fer és que hi ha un predomini total en els primers llocs de
països asiàtics, sobre els europeus o americans. Alguna cosa no deu funcionar
prou bé a occident perquè sigui així, encara que algunes veus han deixat anar
que en els països orientals els estudis són molt exigents i, a vegades,
provoquen força malestar en els estudiants, que, segons sembla, tenen un alt
percentatge de depressions i, fins i tot, suïcidis. Vist així, és preferible
tenir unes notes una mica més baixes i no haver d’arribar a aquests extrems.
Dels deu primers de la llista, el no asiàtic més ben classificat, en tercer
lloc, és Estònia, amb un total de 534 punts, el cinquè, Finlàndia amb 531 i el setè
Canadà, amb 528. Els altres set són asiàtics, essent el primer Singapur amb 556
punts.
Pel que fa a Espanya, estem a la mitjana general dels
trenta-quatre països de l’Organització per la Cooperació i Desenvolupament
Econòmic (OCDE) i dels de la Unió Europea (UE), i en la classificació per
comunitats autònomes ocupen els primer llocs Castella i Lleó, Madrid, Navarra i
La Rioja. Catalunya , en la mitjana de
les tres àrees estudiades, està en el lloc sisè i si comparem les dades d’aquest
informe que són del 2015 amb les de tres anys abans, els sistema millora en
ciències i matemàtiques, però no en comprensió lectora, que és més baixa, amb més
alumnes en la franja dels “suspesos” i menys estudiants “excel·lents”.
Això m’ha fet recordar que la meva àvia, en parlar del
seu marit, l’avi, deia que una de les
seves frases preferides era “de llegir ja llegeixes, però no te n’assabentes”.
Considero que és preocupant aquest retrocés en la
comprensió lectora, sobretot ara que sembla que es posa de moda demanar el
parer dels ciutadans en els quefers públics per mitjà de consultes a la gent,
tant si són vinculants com si no ho són, que se sol fer a partir dels setze anys. Com es pot contestar
si no s’entén el que es demana? Fa pocs mesos a Itàlia es va fer un referèndum
en què la pregunta s’havia de contestar
amb un sí o un no, dubto que la majoria de gent arribés a llegir-la
completament. si fins i tot pels que la van entendre va ser difícil, pels que no la van entendre devia ser pitjor.
No és que no consideri important que els nostres
estudiants estiguin a l’hora en ciències i matemàtiques, encara que penso que
per a la vida d’una persona hauria de ser primordial entendre el que llegeix. O
el que li expliquen verbalment. Fins i tot recordo que a principis del segle XX
era bàsic saber llegir, escriure i les quatre regles, és a dir: sumar, restar, multiplicar i dividir, o sigui,
saber aritmètica, que és una branca de
les matemàtiques, com ho són, per exemple, l’àlgebra o la geometria. Ho dic
perquè hi ha qui en dir que puc fer càlculs mentals sense massa dificultat, per
exemple els del programa Saber i ganar
em diuen “tu devies anar molt fort en ‘mates’”. Doncs no. En números, sí. És
amb el que m’he guanyat la vida durant els cinquanta anys de treball.
En fi, no sé si les noves tecnologies, que ja no són
tan noves, ha fet que els nostres joves estiguin més entretinguts amb altres coses
que consideren més importants, però continuo pensant que entendre el que es
llegeix és primordial per poder desenvolupar-se en un món que cada dia serà més
complicat. Com ho hauria de ser el saber explicar-se correctament en públic, i
mireu què diu el tres vegades campió d’Espanya de mentalisme, Javier Luxor,
referint-se a la comunicació verbal: “el
missatge és només el 7%, el to de veu el 35% i el 56% el llenguatge del cos”. Ja
sé que hi manca un 2%, però és tal com ho vaig llegir.
Doncs, sense deixar de banda les altres disciplines,
considero que entendre i fer-se entendre hauria de ser primordial i bàsic.
Martí Carreras
Ginjaume
Articulista
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada